Ekologia w naszym życiu
Ekologiczne Volvo - seria DRIVe
Na targach motoryzacyjnych w Genewie firma Volvo Cars przedstawi aż siedem wydajnych pod względem spalania paliwa modeli DRIVe. Oprócz zaprezentowanych kilka miesięcy wcześniej podczas Paris Motor Show samochodów C30, S40 i V50 będą to także większe modele marki - V70, S80, XC60 i XC70.Wszystkie wyróżniają się najlepszymi w swej klasie poziomami emisji CO2. Wyjątkowo niskie wartości emisji dla modeli C30, S40 oraz V50 uzyskano dzięki zastosowaniu systemu Start/Stop.
Symbol DRIVe nadawany jest samochodom Volvo Cars wyróżniającym się
najlepszymi wynikami ekologicznymi w swej klasie. Wszystkie obecne
modele DRIVe wyposażono w tradycyjny silnik diesla oraz manualną
skrzynię biegów zoptymalizowaną z myślą o bardzo niskim poziomie
zużycia paliwa. Samochody te opracowano specjalnie pod kątem niskiego
oporu toczenia się i oporu powietrza.
„Nasza koncentracja na modelach DRIVe w 2009 r. to odpowiedź na rosnące
zainteresowanie naszych klientów samochodami o niskim poziomie zużycia
paliwa i o jak najmniejszym wpływie na środowisko naturalne. Wersję
DRIVe modeli C30, S40 i V50 obecne są na rynku już od kilku miesięcy..–
powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Volvo Cars –
„Obecnie uzupełniwszy asortyment aut DRIVe o większe modele V70, S80,
XC60 i XC70, Volvo Cars posiada najszerszą w segmencie Premium ofertę
samochodów wydajnych pod względem zużycia paliwa samochodów i
oferujących doskonałe parametry ekologiczne”
Pierwsze modele Volvo wyposażone w funkcję Start/Stop
Począwszy od czerwca 2009 r. modele Volvo C30, S40 i V50 1.6D DRIVe
oferowane będą w wersji wyposażonej w funkcję Start/Stop. Umożliwia ona
obniżenie poziomu emisji do zaledwie 104 g CO2/km w przypadku Volvo C30
a 107 g CO2/km w przypadku S40 i V50.
Najmniejsze Volvo – hatchback C30 tym samym spełnia kryterium
najniższego progu ekopodatku (105 g) w Europie.
Funkcja Start/Stop umożliwia wyłączenie silnika w chwili postoju
samochodu, na przykład w trakcie oczekiwania na światłach lub postoju w
korku ulicznym. W momencie wrzucenia biegu jałowego, zwolnienia pedału
sprzęgła silnik wyłącza się samoczynnie. Po naciśnięciu przez
kierowcę pedału sprzęgła, silnik ponownie zostaje
uruchomiony. Technologia ta pozwala zredukować zużycie paliwa, a tym
samym emisję dwutlenku węgla o 4-5% w cyklu mieszanym. Start/Stop jest
przydatna zwłaszcza w wielkomiejskich korkach – kiedy to oszczędności
mogą sięgnąć nawet 8%
Duży poziom komfortu i
szybki czas rozruchu
W momencie bezruchu samochodu i wyłączonym silniku, niektóre układy
elektroniczne np klimatyzacja, przechodzą w tryb czuwania oszczędzając
zużycie paliwa. Niemniej jednak nie wpływa to na zmniejszenie poziomu
komfortu pasazerów. System Start/Stop stale monitoruje powietrze we
wnętrzu i automatycznie włącza odpowiednie układy - na
przykład gdy wzrośnie temperatura w kabinie pasażerskiej. System nie
wprowadza żadnych ograniczeń mających wpływ komfort, jak
system audio lub inne funkcje, z których kierowca mógłby chcieć
skorzystać.
Ten system monitorowania, właściwy samochodom Volvo, był
możliwy dzięki zastosowaniu dodatkowego niewielkiego akumulatora
wspierającego główne źródło zasilania. Dzięki niemu wersje DRIVe
cechuje wyjątkowo szybki i bezproblemowy rozruch. Działanie systemów, w
tym audio jest jednakowe w każdym momencie - nie ulega zmianie
również w czasie uruchomienia silnika rozruchowego, co
wyróżnia rozwiązanie zastosowane przez Volvo Cars na tle oferty
konkurencji. Ponadto standardowy większy akumulator został
zmodernizowany i jego żywotność pozwoli na realizację do 175
000 cykli Start/Stop.
Kierowca jest informowany o statusie systemu.
Funkcję Start/Stop można włączyć i wyłączyć za pomocą specjalnego
przycisku DRIVe na konsoli środkowej. W ustawieniach domyślnych funkcja
jest włączona. W przyszłości ów przycisk będzie regulował dodatkowe
systemy, takie jak „ustawienia ekonomiczne” DRIVe służące uzyskaniu
szczególnie wydajnych pod względem zużycia paliwa osiągów (będą
dostępne w kolejnych modelach).
Ładowanie baterii przy
wykorzystaniu odzysku energii kinetycznej samochodu
Nową funkcją C30, V40 i V50 DRIVe 1.6D z systemem Start/Stop jest
odzyskiwanie energii poprzez ”ładowanie regeneracyjne”. To funkcja
doładowująca akumulator w momencie zwolnienia pedału gazu lub hamulca.
Wykorzystując energię kinetyczną pojazdu alternator nie musi
wykorzystywać paliwa jako źródła energii, gdy spadnie poziom
naładowania akumulatora. Funkcja ta pozwala uzyskać 2-3% oszczędności w
zużyciu paliwa.
V70 i S80 w wersjach
DRIVe z emisją CO2 poniżej 140 g
Po raz pierwszy w historii Volvo Cars większe modele szwedzkiej
marki - V70 i S80 oferowane są w wersji
DRIVe. Samochody te zostały wyposażone w turbodoładowany silnik
Diesla 1.6D i manualną skrzynię biegów, takie jak w
mniejszych modelach, ale przy specjalnie zoptymalizowanym
oprogramowaniu silnika i zmienionych przełożeniach trzeciego, czwartego
i piątego biegu.
Zoptymalizowany układ napędowy to główny element pozwalający znacząco
zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 w dużych sedanach i autach
rodzinnych Volvo:
- V70: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 18% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
- S80: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 15% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
Cechy V70 pozwalające zredukować opór powietrza:
- Zasłonięta osłona chłodnicy
- Niższe zawieszenie (20 mm z przodu, 15 mm z tyłu)
XC60 i XC70 obecnie z emisją CO2 poniżej 160 g/km
W 2009 roku gama silników dostępnych w Volvo XC60 oraz cross country XC70 zostanie poszerzona o wersję 2.4D DRIVe z napędem na przednie koła. Poziom emisji CO2 wyniesie 159 g/km a zużycie paliwa osiągnie najlepszy w swej klasie poziom 6,0 l/100 km.
Ekspertom ds. silników Volvo Cars udało się zredukować tarcie i straty w pompie w silniku diesla oraz ograniczyć spadek ciśnienia w układach wlotowym i wydechowym.
Ciśnienie wtrysku wzrosło wraz z zastosowaniem najnowszej generacji wysokociśnieniowych pomp dzięki udoskonaleniem samego wtrysku oraz systemowi piezoelektrycznemu. Obecnie silnik cechuje się niższą kompresją i bardziej wydajnym spalaniem. Ponadto turbodoładowanie ulepszono tak, by silnik osiągał wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
Zoptymalizowanie przełożeń przekładni umożliwia prowadzenie samochodu w sposób ekonomiczny np. podczas jazdy z prędkością 100 km/h na najwyższym biegu, obroty silnika i tym samym zużycie paliwa są niższe w przypadku nowego układu napędowego.
Jednym z istotnych aspektów prac nad nowymi wersjami aut było również zachowanie atrakcyjnych dla użytkowników właściwości jazdy.