Ekologia w naszym życiu
Inauguracja programu ochrony klimatu grupy Bayer
Firma Bayer zainaugurowała zintegrowany, obejmujący całą grupę program ochrony klimatu Bayer Climate Program. Ma on na celu dalsze zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w zakładach produkcyjnych oraz opracowywanie nowych rozwiązań umożliwiających lepszą ochronę klimatu i walkę ze zmianami klimatycznymi. Program ten obejmuje różne środki i będzie realizowany przez kilka lat. W nowym programie ochrony klimatu opartym na niedawno sformułowanej strategii firmy Bayer dotyczącej zmian klimatycznych firma wykorzystuje swoje unikalne doświadczenia jako wynalazcy.
W praktyce program działa już w pierwszych sztandarowych projektach, takich jak globalna koncepcja budynków biurowych i przemysłowych o zerowej emisji EcoCommercial Building, tworzenie odpornych na czynniki stresowe roślin i systemów, aby stymulować efektywne wykorzystanie upraw jako biopaliw, oraz projekt optymalizacji procesów produkcyjnych pod kątem klimatu „Bayer Climate Check”. W ciągu najbliższych trzech lat Bayer zainwestuje 1 mld EUR w prace badawczo-rozwojowe związane z klimatem i inne projekty.
„Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że emitujemy gazy cieplarniane” —
powiedział Prezes Zarządu Bayer AG Werner Wenning podczas prezentacji nowego
programu klimatycznego na międzynarodowej konferencji prasowej w Leverkusen, w
której wzięło udział ponad 100 dziennikarzy. „Od dwudziestu lat koncentrujemy
się na obniżaniu emisji dwutlenku węgla”. W latach 1990–2006 firma znacznie
zmniejszyła ilość bezwzględną emitowanych globalnie gazów cieplarnianych —
konkretnie o 36%. Stałe działania na rzecz oszczędności energii pozwoliły także
na zmniejszenie indywidualnej emisji przez poszczególne jednostki produktowe.
„Będziemy się nadal rozwijać w oparciu o innowacyjne technologie tym bardziej że
produkujemy nowatorskie produkty zapewniające efektywną ochronę klimatu i
postępowanie ze zmianami klimatycznymi” — dodał Prezes Zarządu Werner Wenning.
„Produkty firmy Bayer w bezpośredni sposób przyczyniają się na różne sposoby do
oszczędności energii i ochrony zasobów naturalnych w życiu codziennym. Na
przykład poliuretanowe materiały izolacyjne w budynkach i lodówkach pozwalają
zaoszczędzić olbrzymią ilość energii”.
Za te osiągnięcia niezależne instytucje, jak np. Carbon Disclosure Project,
nagradzały już kilkakrotnie firmę Bayer wyróżnieniem „najlepszej w swojej
klasie”. Niedawno przedsiębiorstwo po raz trzeci z rzędu znalazło się na liście
Climate Disclosure Leadership Index, pierwszej na świecie liście firm najlepiej
dbających o ochronę klimatu. Bayer jest jedyną firmą europejską z branży
chemicznej, którą spotkał ten zaszczyt.
Firma Bayer wspiera rozwój efektywnych strategii ochrony klimatu na poziomie
globalnym i silnie angażuje się w takie inicjatywy, jak 3C, czyli Combat Climate
Change (zwalczanie zmian klimatycznych). Z tego powodu dyrektor Wenning
zaapelował do polityków o włączenie krajów emitujących największą ilość gazów
cieplarnianych, takich jak Stany Zjednoczone, Chiny i Indie, do nowego
międzynarodowego porozumienia w sprawie klimatu. „Potrzebujemy punktu zwrotnego
w kwestii emisji CO2. Z tym globalnym problemem można walczyć tylko przez
wspólne działania na całym świecie, w których powinny uczestniczyć przynajmniej
wszystkie strony najbardziej odpowiedzialne za emisje” — powiedział Prezes
Zarządu Werner Wenning. „Europa, a zwłaszcza Niemcy, nie jest w stanie
powstrzymać zmian klimatycznych, przyjmując rolę samotnego pioniera. Mogłoby to
też poważnie zagrozić konkurencyjności przedsiębiorstw”.
„Firma Bayer poważnie traktuje zmiany klimatyczne i uważa je za wyzwanie
ekologiczne i ekonomiczne” — powiedział Prezes Zarządu Werner Wenning w dalszym
ciągu swojego wystąpienia. W swojej deklaracji misji „Bayer: Science for a
Better Life” firma potwierdza i przyjmuje rolę przedsiębiorstwa społecznie i
etycznie odpowiedzialnego. „Nie spoczywamy na laurach mimo osiągniętych
dotychczas sukcesów. Chcemy wyznaczać nowe standardy”.
Na lata 2005–2020 Bayer wyznaczył nowe ambitne cele dotyczące emisji, zwłaszcza
w świetle dotychczasowej znaczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Podgrupa Bayer MaterialScience chce ograniczyć emisję gazów cieplarnianych na
tonę sprzedawanych produktów o 25% w skali globalnej. Bayer CropScience dąży do
zmniejszenia o 15% bezwzględnej ilości emisji globalnych, a Bayer HealthCare o
5%. „Te cele są o tyle wymagające, że chcemy zharmonizować ochronę klimatu i
rozwój gospodarczy przez efektywniejsze wykorzystanie energii” — tłumaczył
Prezes Zarządu Werner Wenning.
„Bayer Climate Program pozwala zatem w pełni wykorzystać potencjał, jakim
dysponujemy
w dziedzinie ochrony klimatu, a także wdrożyć poszczególne środki w ramach
działań obejmujących całą grupę” — powiedział Dr Wolfgang Plischke, członek
zarządu firmy Bayer odpowiedzialny za innowacje, technologię i środowisko.
„Będziemy konsekwentnie wdrażać ten program w ciągu najbliższych kilku lat”.
Optymalizacja procesów produkcyjnych pod kątem ochrony klimatu
Firma Bayer wypracowała również nowy mechanizm kontroli, który zapewnia poprawę
efektywności zużycia energii i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przez zakłady
produkcyjne. Mechanizm ten nosi nazwę Bayer Climate Check. Jest on o tyle
nowatorski, że ocena uwzględnia także wcześniejsze etapy produkcji, czyli
surowce, energię i logistykę. Bayer Climate Check po raz pierwszy pozwala zatem
osobom podejmującym decyzje uwzględnić, poza tradycyjną kalkulacją opłacalności,
także kryterium ekologiczne podczas projektowania procesów produkcji.
Grupa Bayer będzie stosować Climate Check na całym świecie w celu badania
„śladów klimatycznych” swoich procesów produkcyjnych, czyli oddziaływania jej
zakładów produkcyjnych na klimat. W pierwszej fazie badaniu zostanie poddanych
100 zakładów produkcyjnych na świecie, na które przypada około 85% emisji gazów
cieplarnianych. Następnie zostaną wdrożone wnioski płynące z kontroli, aby
zredukować emisję i zwiększyć efektywność zużycia energii.
Dodatkowo Climate Check posłuży do rozszerzenia obecnych ocen oddziaływania na
środowisko nowych dużych projektów inwestycyjnych, aby uwzględniały one również
perspektywę ochrony klimatu.
Na początku 2008 r. Bayer Climate Check uzyska certyfikat agencji kontroli
technicznej TÜV.
Aby inne firmy także mogły skorzystać z tego nowatorskiego narzędzia
ograniczania emisji dwutlenku węgla, Bayer będzie go oferować na otwartym rynku.
EcoCommercial Building: globalna koncepcja budynków o zerowej emisji
Na zużycie energii w budynkach przypada prawie 20% globalnej emisji gazów
cieplarnianych. Firma Bayer wystąpiła z inicjatywą poświęconą pewnemu
zaniedbywanemu dotychczas segmentowi, a mianowicie budynkom użytkowym. We
współpracy z licznymi partnerami firma opracowała adaptowalną na skalę globalną
koncepcję budynków o zerowej emisji „EcoCommercial Building”. Dzięki izolacji za
pomocą wysokiej jakości produktów firmy Bayer oraz własnych zasobów generowania
energii odnawialnej budynek EcoCommercial Building może sam zaspokajać swoje
potrzeby energetyczne.
Bayer zainauguruje ten projekt, stawiając budynek na własne potrzeby. Wiosną
2008 r. rozpocznie się budowa nowego kompleksu biurowego pod New Delhi w
Indiach, w którym po raz pierwszy zostanie zrealizowana koncepcja EcoCommercial
Building. Poprzez integrację z innymi aspektami, takimi jak oszklenie fasad i
specjalne systemy wentylacyjne, budynek będzie można adaptować do
podzwrotnikowych warunków klimatycznych z ich ekstremalnymi temperaturami i
wilgotnością. Dzięki temu zużycie elektryczności w budynku o zerowej emisji
będzie o 70% mniejsze niż w przypadku typowego budynku w Indiach.
Koncepcja EcoCommercial Building może zostać dostosowana do różnych stref
klimatycznych
na Ziemi. Niezależnie od tego, czy celem jest niewpuszczanie ciepła, jak w
Indiach, czy też niewypuszczanie go, jak na półkuli północnej, poliuretanowe
materiały izolacyjne odznaczają się bardzo korzystnym bilansem energetycznym. W
praktyce pozwalają zaoszczędzić ponad 70 razy więcej energii niż zużyto na ich
produkcję.
Bezpieczne zbiory i uprawy jako źródło energii
Zmiany klimatyczne stawiają także wiele wyzwań przed rolnictwem. Zaludnienie
Ziemi nadal rośnie, a wraz z nim potrzeba wyżywienia ludzi i zwierząt na całym
świecie. W obecnych warunkach zwiększenie powierzchni upraw nie jest możliwe. W
praktyce powierzchnia gruntów rolnych nawet maleje ze względu na erozję i
pustynnienie. Do tego dochodzą upały, susze i zasolenie gleby, które mogą
zmniejszyć teoretyczne plony nawet o 80%.
Konsekwencje zmian klimatycznych grożą dalszym pogarszaniem się warunków upraw.
Oznacza to, że w trudniejszych warunkach będzie konieczne podniesienie
produktywności w rolnictwie. Krótko mówiąc, plon z uprawianego hektara musi
zostać znacznie zwiększony.
Ponadto niedobór paliw kopalnych i ich szkodliwy wpływ na klimat sprawi, że to
rośliny będą coraz istotniejszym surowcem produkcji paliw. Spowoduje to przy
okazji nasiloną rywalizację o ziemię między uprawami energetycznymi a
żywnościowymi.
W tym świetle dużego znaczenia nabiera kwestia zabezpieczenia upraw i
zwiększenia zbiorów. Tu właśnie jest miejsce dla firmy Bayer, która chce
wykorzystać możliwości biotechnologii, aby bardziej uodpornić rośliny na takie
warunki klimatyczne jak susza i upał. Chodzi tu o zwiększenie ich tak zwanej
„odporności na czynniki stresowe”. Pierwsze próby uprawy zmodyfikowanego rzepaku
(canola) wykazały znaczący wzrost plonów. Bayer może także zaoferować
rozwiązania tradycyjnej ochrony upraw, aby uodpornić rośliny na czynniki
stresowe i zapewnić większe zbiory.
Jedną z możliwości wyeliminowania rywalizacji o ziemię pod uprawy jest roślina
jatrofa. Można ją uprawiać w suchych regionach, które nie nadają się do uprawy
roślin spożywczych. Ponadto nie można z niej wytwarzać żywności. Ziarno jatrofy
składa się w 30% z oleju, który można wykorzystać do produkcji biodiesla. Firma
Bayer chce prowadzić dalsze badania nad tą rośliną w ramach projektów ze swoimi
partnerami.
Firma ma już znaczący wkład w wykorzystanie upraw jako surowców dla biopaliw
poprzez swoje ziarna wysokowydajnego rzepaku zmodyfikowanego. InVigor to wydajny
rzepak zmodyfikowany opracowany przez naukowców z firmy Bayer i uprawiany w
Kanadzie. Umożliwia on przez zwiększenie zbiorów osiągnięcie o 20% większego
uzysku biodiesla niż porównywalne ziarna. Firma bada obecnie możliwości
dotyczące bioetanolu.
Nowe zasady parków samochodowych i zmniejszenie ilości służbowych podróży
lotniczych
W realizację zintegrowanego programu będą zaangażowani także pracownicy firmy
Bayer. Początkowo w Niemczech, a później stopniowo w innych krajach, będą
wdrażane systemy motywacyjne skłaniające do korzystania z pojazdów o niskiej
emisji i samochodów firmowych napędzanych gazem. W latach 2007–2012 grupa chce
zredukować emisję powodowaną przez pojazdy firmowe o 20%. Ponadto lepsze
wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych pozwoli na zmniejszenie
ilości służbowych podróży lotniczych.
Zachęty dla wybitnych klimatologów i zaangażowanych studentów
Ponadto Bayer chce wdrożyć dwie inicjatywy sprzyjające innowacjom naukowym w
dziedzinie ochrony klimatu i zachęcające młodych ludzi do zainteresowania się
tym tematem. Po pierwsze, założona niedawno fundacja Bayer Science and Education
Foundation będzie co dwa lata przyznawać nagrodę Bayer Climate Award w wysokości
50 000 EUR przedstawicielom nauk przyrodniczych i dyscyplin technicznych, którzy
wynajdą przełomowe rozwiązania mające wpływ na ochronę klimatu. Nagroda zostanie
przyznana po raz pierwszy w 2008 r. Kandydaci będą nominowani przez grupę
uznanych specjalistów.
Fundacja umożliwi również zaangażowanym studentom, w ramach programu stypendiów
nazwanego „Bayer Climate Fellows”, uczestnictwo w seminariach za granicą
poświęconych ochronie klimatu, oferując im wsparcie finansowe w wysokości do
5000 EUR.
W Polsce Bayer od ośmiu lat współpracuje z Wydziałem Chemicznym Politechniki
Warszawskiej i innymi wyższymi uczelniami w całej Polsce. Z udziałem najlepszych
specjalistów, profesorów uczelni i ekspertów z innych organizacji zajmujących
się ochroną środowiska każdego roku odbywa się Eko-Forum. Jest to debata podczas
której uczestnicy rozmawiają o największych problemach związanych z ochroną
środowiska i klimatu na świecie, o nowych technologiach i alternatywnych
źródłach energii. Od wielu lat uczestnicy debaty są zgodni, że innowacyjność i
nowe technologie to w dłuższej perspektywie jedyne rozwiązanie dla naszej
planety. I temu celowi służą akcje edukacyjne Bayera i promocja zrównoważonego
rozwoju.
Więcej informacji na www.bayer.com